על שחמט וכלכלת המשפחה

תכירו את התחביב הישן חדש שלי – שחמט. ישן בגלל שאני מכיר את המשחק הזה כבר מגיל 10. חדש כי המשחק הזה הפך בשנה האחרונה למרכיב דיי משמעותי וכייפי בחיי 🙂

כשחושבים על המשחק הזה "מחוץ לקופסה" (תרתי משמע) או, אם תרצו, מעבר ללוח בן 64 המשבצות. מגלים שהוא כולל הרבה תובנות מרתקות שאפשר לאמץ בחיים האמיתיים.

במאמר הבא נפרט כמה מאפיינים/תובנות למשחק שחמט טוב. בכל אחד מהם נביא דוגמה המקשרת אותו לחיים הכלכליים של כל אחת ואחד מאיתנו. ומה ניתן ללמוד מהמשחק המרתק הזה כדי להתנהל באופן יעיל ואפקטיבי יותר בחיים הכלכליים.


משלב מאוד מוקדם של המשחק כדאי שתהיה לכם אסטרטגיה

שחמט הוא משחק של אסטרטגיות וטקטיקות (בהמשך נסביר את ההבדל ביניהם).

כדי לנצח את היריב חשוב שתהיה אסטרטגיה או במילים פשוטות יותר – חשוב שתגדירו לעצמכם מה אתם רוצים להשיג במשחק ובאיזה אופן תשיגו זאת. כמובן שמשחקים יכולים להכיל מימוש של כמה אסטרטגיות בהתאם להתפתחות המשחק. אסטרטגיות שחמט יכולות להיות תוכניות להורדת כלים של היריב, הבאת המלך למיקום שיקל לבצע מט, אופן קידום חייל כדי שיהפוך למלכה בקצה הלוח ועוד.

לשחק שחמט ללא אסטרטגיה הופך את המשחק לאוסף של מהלכים ללא מטרה מוגדרת. גישה כזאת עלולה להוביל למצב שבו מגיבים לאתגרים ואיומים של היריב במקום לשלוט בהתנהלות המשחק ומכאן – הדרך להפסד קצרה מאוד ..

מהי אסטרטגיה ומה ההבדל בינה לבין טקטיקה

אסטרטגיה היא מילה כללית מאוד שמתייחסת ל- 3 שאלות שצריך לשאול את עצמו כל אחד שרוצה להגשים משהו (מטרה, חלום וכו'):

  • מה אני רוצה להשיג ?
  • כיצד אוכל להשיג זאת (מה המהלכים/פעולות שצריך לנקוט)?
  • תוך כמה זמן אוכל להשיג זאת?

טקטיקה – היא הרחבה של השאלה השנייה : היא מתייחסת לאופן ההוצאה לפועל של כל מהלך תוך התייחסות לתנאי השטח ולמשאבים העומדים לרשותי.

זה בדיוק ההבדל בין התנהלות מושכלת ומתוכננת לבין התנהלות ש"מתגלגלת" ומגיבה כל הזמן לאתגרים שעומדים בפניה.

דוגמה מהחיים הכלכליים :
אתם נמצאים במינוס מתמיד שאינו יציב ורק הולך ומעמיק מידי חודש. רוצים להגיע למצב של איזון כלכלי שבו, בין השאר, גם חשבון הבנק רגוע ונטול חריגות. לצורך זאת החלטתם להתחיל לעקוב אחר ההוצאות/הכנסות, להתייעל ולהיות עם ה"יד על הדופק" באופן שוטף.

נבחן את הפתרון הנ"ל בהקשר של אסטרטגיה וטקטיקה.

האסטרטגיה

  1. מה אני רוצה להשיג – לצאת מהמינוס ולהגיע לאיזון כלכלי
  2. כיצד אוכל להשיג זאת – בניית תקציב משפחתי ומעקב שוטף
  3. תוך כמה זמן – X חודשים


הטקטיקה (באיזה אופן נממש את 2)

מעבר על ההוצאות ב- 3 חודשים אחרונים והגדרת תקציב משפחתי, החלטה על כלי שישמש אותנו למעקב שוטף (אקסל, אפליקציה) , החלטה איך אוספים את המידע וכל כמה זמן יושבים ביחד כדי להקליד אותו ולהפיק ממנו תובנות.

הערה : הדוגמה הנ"ל פשוטה ומטרתה להמחיש את המושגים ואיך באים לידי ביטוי בחיים הכלכליים. אתם מוזמנים להחיל אותה על כל מטרה/יעד שיש לכם ולהגדיר אסט' וטקטיקות להגשמתה.


גם אם מצאתם מהלך מצויין שמתאים למצב שלכם במשחק, קחו בחשבון שיתכן שיש מהלך טוב יותר.

"כאשר אתה מבחין במהלך טוב, חפש אחד טוב יותר." / עמנואל לסקר שחמטאי ומתמטיקאי יהודי גרמני, אלוף העולם בשחמט בין השנים 18941921

אחד הדברים המרתקים בשחמט הוא התובנה שגם אם מצאתי פתרון לבעיה כלשהיא, כדאי לקחת בחשבון שקיים פתרון אחר – טוב יותר. "פתרון טוב יותר" = פתרון שמגשים במידה רבה יותר את האסטרטגיה שלכם במשחק, מוביל לתוצאה טובה יותר וכדו'.
מצאתם פתרון מצויין לבעיה שמעסיקה אתכם אולי כדאי להשקיע מאמץ כדי למצוא לו חלופה או שתיים שאולי יהיו טובות יותר. 

דוגמה למצב כזה בחיים הכלכליים:
אתם עומדים לפני שיפוץ גדול וקיבלתם הצעת מחיר מצויינת משיפוצניק עם המלצות, קחו הצעה נוספת – והשוו אותה עם ההצעה הקיימת. אולי תגלו דברים שלא ממש חשבתם עליהם ואולי – ההצעה החדשה תהיה אטרקטיבית יותר.

כמובן שהמטרה אינה להיכנס למצב של תקיעות והתלבטות אין סופית. אלא להיות במצב תודעתי שלוקח בחשבון שעשויים להיות פתרונות נוספים טובים יותר. שלא נמהר להתלהב מכל פתרון שמצאנו ..

פתיחת המשחק קובעת במידה רבה את אופיו ואת מהלכו בהמשך

אחד הנושאים המדוברים ביותר בשחמט הוא הפתיחה. ז"א באיזה אופן מתחילים לשחק או מה סדרת הצעדים שכדאי לפתוח בה את המשחק. פתיחת המשחק קובעת במידה רבה את מהלכו ואת התפתחותו בהמשך. קיימת ספרות ענפה בנושא הפתיחות. כאשר בכל סוג של פתיחה נסקרות הווריאציות השונות של התפתחות המשחק בעקבות כל פעולה שביצעתי.

גם המציאות הכלכלית מכילה מצבים שבהם פתיחת התהליך קובעת את אופיו ואת מהלכו.
לדוגמה – ניהול נכון של תהליך רכישת נכס הכולל בדיקה מקדימה, אומדן הכסף הנדרש (כולל שיפוץ אם צריך) וכו' הוא חשוב להמשך. ככל שהפתיחה תהיה טובה יותר כך לא תצטרכו אח"כ לתקן טעויות כמו : לקחת הלוואות נוספות מעבר למשכנתא במקרה שלא הערכתם נכון את הכסף שתצטרכו.

כשמשלבים כמה כלים במאמץ משותף, הסיכוי להצליח גבוה יותר

אסטרטגיית משחק טובה כוללת, בין השאר, שילוב של כמה כלים במאמץ משותף להבסת היריב. ריכוז מאמצים כזה שבו כמה כלים חוברים יחד למימוש תוכנית אסטרטגית, מגביר את הסיכוי לממש תוכנית זאת וגם בעקבותיה לנצח במשחק.

במציאות הכלכלית קיימים מקרים רבים שבהם ניתן לשלב כמה תחומים כדי להגיע ליעד מסויים שקבעתם.
לדוגמה: ניהול עסק עצמאי במקביל לניהול הכלכלי של הבית.
מקובל לחשוב שבמקרה זה ככל שהעסק יהיה יעיל יותר זה יסייע לבית וזו מחשבה נכונה בהחלט. עם זאת אסור לשכוח גם את ההיפך – בית שמתנהל ביעילות ועם תקציב מוגדר יכול לסייע לעסק להמריא כיוון שאין לחץ על העסק "לסתום חורים" בבית.
כאשר יודעים מה הסכום הנדרש שהבית צריך מהעסק, יש תזרים מזומנים מסודר שעל פיו עוברים כספים מהעסק לבית וכדו' – אז גם העסק וגם הבית הופכים ליחידה אחת בלתי מנוצחת.
פרטים נוספים על שיתוף פעולה בין הבית והעסק תוכלו לקרוא במאמר הבא

 

זיהוי וניצול הזדמנויות

שחקן שחמט טוב יודע לזהות הזדמנויות ולנצל אותם ובאופן שיניבו לו הישגים ויקרבו אותו לניצחון.
לדוגמה : העמדת כלי במיקום אסטרטגי שמקשה על מהלכי היריב, הכאת כלים של היריב, ניצול טעות או חולשה של היריב ועוד
הזדמנויות אינן מסתובבות על לוח המשחק (ובחיים) עם שלט על המצח "אני הזדמנות" 🙂 לכן צריכים להיות פתוחים למצב שבו תיקרה בדרכנו אחת מהן ..

גם המציאות הכלכלית יכולה להיות משופעת בהזדמנויות : חלקן ברורות – כמו הצעת עבודה אטרקטיבית שקיבלתם פתאום וחלקן לא כל כך מובהקות כמו השקעה שמאחריה יש רעיון מעניין או שינויים בשוק שאתם פועלים בו כבעלי עסק עצמאי באופן שיאפשר לכם לפתח מוצר/שירות חדש.
אז גם אם אתם מוכווני מטרה ב-100% לתוכנית אסטרטגית כלשהי ולרשימת יעדים שיש לממש, נסו במקביל להקצות קשב ותשומת לב גם להזדמנויות מעניינות שיקרו לאורך הדרך ..  הזדמנויות שלא ממש תכננתם או לקחתם בחשבון.


בשחמט – אפילו חייל, יכול להפוך לכל מה שהוא רוצה

מערך הכלים של כל משתתף מורכב, בין השאר, מ-8 חיילים. החייל הוא הכלי הכי חלש ופחות ערך. הוא יכול לצעוד משבצת אחת קדימה בכל תור אבל להכות את כלי היריב באלכסון. (יש לו עוד כמה מאפיינים אבל לא ניכנס אליהם).
אולם לכלי פחות הערך הזה יש פריבילגיה מדהימה המאפיינת רק אותו – אם הגיע לקצה הנגדי של לוח המשחק הוא יוכל להפוך לכל כלי אחר שירצה (כולל הכלי הכי חזק על הלוח – למלכה). 
ז"א שבהתמדה עיקשת, בצעד אחרי צעד ודביקות במטרה הוא יכול – אותו פיון להפוך אפילו למלכה.

החיים הכלכליים מלאים בדוגמאות כאלה שבהם התמדה עיקשת במסלול מסויים יכולה להוביל אתכם לתוצאות משמעותיות.

  • הכסף שאתם מקפידים לחסוך כל חודש (בתחילת החודש ובהוראת קבע כדי שלא תתפתו לדלג בחודשים "קשים") שיכול להתפתח לחסכון משמעותי.
  • כניסה לעולם ההשקעות מתוך מטרה ליצור הכנסות פאסיביות שיאפשרו לכם להגיע למצב של קיום עצמאי ללא צורך לעבוד.
  • התמדה בלימוד/העשרת הידע בנושאים כלכליים כמו ביטוחים, פנסיה, משכנתא, השקעות ועוד יכולים להשתלם לאורך הזמן, לחסוך לכם הרבה כסף וגם להביא אתכם לצעדים כלכליים נכונים ויעילים.

זה כלל ידוע בחיים בכלל ובמציאות הכלכלית בפרט: התמדה עיקשת, בלי לתת לשום דבר להפריע לכם בדרך למטרה שהגדרתם, מובילה להצלחה!

לראות מה עומד מולך ולא לשחק בלי "לראות בעיניים"

בלהט המשחק קיימת סכנה שתהיו שקועים מאוד במהלכים שאתם רוצים לקדם ולא תראו מה היריב "מבשל" לכם. מדוע הוא ביצע מהלך כזה או אחר, מה הוא יכול לעשות במצבו הנוכחי ועוד. שחקן שאינו פוקח עיניים על מהלכי היריב במקביל לטיפול במהלכים שלו עלול למצוא את עצמו מהר מאוד מול איום או אתגר שהוא ממש לא ערוך לקראתו.

במציאות הכלכלית שלנו יתכן וניתקל במקרים שבהם אנחנו נדרשים לבצע מהלכים. לפעמים מדובר במהלכים צפויים ולעיתים מהלכים שהם ממש בלתי צפויים.
חשוב לזהות מה האתגרים שעומדים בפניכם. אלו שקיימים כעת ואלו שאפשר לצפות להם.

בימי כתיבת מאמר זה משתוללת בעולם מגיפת קורונה. מדובר בהתפתחות לא צפויה שמגדירה מחדש את הכללים בכל ההיבטים של חיינו. וגם לא פחות במציאות הכלכלית. אנשים רבים מוצאים את עצמם ללא מקור הכנסה מספק ועם צורך דחוף "לחשב מסלול מחדש". נכון, לא ניתן היה לצפות מציאות כמו זאת שהקורונה מספקת לנו אבל ניתן להיערך מבעוד מועד לתרחישים קיצוניים כאלה שיגרמו לאובדן הכנסה של X חודשים. על הפניית חלק מעוגת החסכון שלכם למצבי חירום תוכלו לקרוא במאמר הבא

 

הפקת לקחים

שחקני שחמט מקצועיים (וגם כאלה שלא :)) מנתחים משחקים שלהם ושל אחרים. זאת כדי ללמוד מהמשחק ולהפיק לקחים. ניתוח המשחק יכול לשפר את יכולתו של השחקן ולהביאו למצב שהוא יוכל בעתיד לתת מענה למצבים דומים למצב שהוא מנתח אותו כעת ומפיק לקחים. הפקת לקחים נכונה מתבססת לא רק על טעויות, היא גם מנתחת מהלכים טובים כדי לאמץ אותם בהמשך.

גם המציאות הכלכלית משופעת במהלכים טובים ופחות טובים. עשיתם מהלך כלכלי כמו רכישת רכב ואתם מרוצים מהתהליך הקנייה ומהתוצאה הסופית. אחרי סיום תהליך הקניה שבו בנחת והעלו על הכתב אלו לקחים אתם יכולים להפיק מהתהליך וכיצד ניתן לאמץ אותם בעתיד. במקרים אלה נסו להכליל עד כמה שאפשר את התובנות שהפקתם באופן שיוכלו להתאים למצבים דומים אך לא זהים לגמרי למצב שאותו אתם מנתחים.

 

לסיכום

שחמט הוא משחק מרתק ואינסופי מבחינת האפשרויות הגלומות בו להנאה, פיתוח אסטרטגיה, חשיבה טקטית ועוד. אפשר להפיק ממנו לא מעט שיעורים ותובנות שניתן לאמץ בחיים באופן כללי וגם בחיים הכלכליים שלנו על שלל האתגרים שהם מעמידים בפנינו. 
ועוד מילה – כשמתחברים למשחק הזה, מגלים שהוא כייף גדול, מנסיון 🙂